پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 181774
موضع جديد ايران براي صادرات گاز به اروپا
تاریخ انتشار : 1394/03/23 07:57:38
نمایش : 1241
مدير امور بين‌الملل شرکت ملي نفت با بيان اينکه صادرات گاز به اروپا يکي از برنامه‌هاي اولويت‌دار ايران است، در عين حال گفت: صادرات گاز با قيمت ۵ و ۶ دلار فاقد توجيه اقتصادي است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، صادرات سالانه ۲۵ تا ۳۰ ميليارد مترمکعب گاز طبيعي به کشورهاي عضو اتحاديه اروپا يکي از برنامه هاي اولويت دار اقتصاد انرژي ايران پس از لغو تحريم ها است.

بر اين اساس در شرايط فعلي ۶ تا ۷ مسير براي انتقال گازهاي ترش پارس جنوبي به اروپا روي ميز صنعت گاز ايران قرار دارد و با وجود پابرجا ماندن تحريم‌هاي خارجي تاکنون سهامداران خط لوله ترانس آناتولين، ناباکو و ترکيش استريم به طور مستقيم و يا غير مستقيم براي مشارکت گازي با ايران پا پيش گذاشته اند.

با اين وجود، سقوط آزاد قيمت جهاني نفت خام، بازارهاي گاز هم در سايه سنگين کاهش قيمت طلاي سياه قرار گرفته‌اند و حتي کاهش قيمت نفت و گاز احداث خطوط لوله ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ کيلومتري به منظور انتقال گاز ايران، جمهوري آذربايجان، ترکمنستان و ساير کشورهاي گازخيز منطقه خاورميانه به اروپا را در سايه قرار داده است.

سيد محسن قمصري با اشاره به کاهش قيمت جهاني نفت خام و گاز طبيعي در بازارهاي منطقه‌اي، گفت: با توجه به سقوط قيمت منطقه‌اي گاز طبيعي، صادرات اين حامل انرژي به کشورهاي اروپايي خيلي اقتصادي نيست.

مدير امور بين الملل شرکت ملي نفت ايران با اعلام اينکه با قيمت گاز ۵ تا ۶ دلاري احداث خطوط لوله ۳۰۰۰ کيلومتري به منظور انتقال گاز به اروپا از توجيه اقتصادي بالايي برخوردار نيست، تصريح کرد: صادرات گاز يکي از سياست‌هاي کلان اقتصادي جمهوري اسلامي ايران حتي در شرايط تحريم است اما با قيمت هاي فعلي صدور گاز خيلي صرفه ندارد.

در همين حال، عزيزالله رمضاني مدير امور بين‌الملل شرکت ملي گاز اخيرا با بيان اينکه براي صادرات گاز به اروپا نمي توانيم محدود به يک مسير و يا خط لوله خاص باشيم و همه گزينه هاي موجود را بررسي خواهيم کرد، گفته است: اروپا يک بازار آزاد گاز است و قيمت را بازار تعيين مي کند، قيمت بازار گاز در شرق و غرب اروپا کاملا متفاوت است؛ بنابراين بستگي دارد که قرارداد چه زماني امضا شده و مدت و حجم آن چقدر باشد.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html